Vragen
-
Ik heb een klacht die niet kan wachten, maar ik kan online geen afspraak maken, wat nu?
Wij adviseren u om ons te bellen, zodat wij samen naar een passende oplossing kunnen kijken.
-
Waarom mag ik niet meerdere problemen in één consult bespreken?
Een consult duurt 15 minuten. In deze tijd moet ‘alles’ gebeuren. U doet uw verhaal, uw huisarts onderzoekt u indien nodig, bedenkt wat er met u aan de hand is en wat hij of u er aan kan doen. Vervolgens krijgt u de uitleg en soms nog een verwijsbrief of recept. Na uw vertrekt voert de huisarts alles in in de computer.
Mocht u meerdere problemen willen bespreken, plan dan een dubbel consult. Ook hier zit een maximum aan wat we kunnen bespreken. U kunt zich voorstellen dat het tijd kost om alles in 10 tot 20 minuten af te ronden, ook omdat we u graag de juiste aandacht geven. Omdat het voor de volgende patiënt, maar ook voor ons, niet prettig is wanneer het spreekuur uitloopt, kan het zijn dat we in u sommige gevallen vragen een nieuwe afspraak te maken. We hopen op uw begrip. Mocht u hierover twijfelen of vragen hebben, neem dan contact met ons op.
-
Waarom kan ik geen medisch-inhoudelijke vragen sturen naar het praktijk e-mailadres?
Privacy in de zorg is erg belangrijk omdat wij beschikken over veel gevoelige gegevens van onze patiënten. Hierbij is privacy extra belangrijk.
In het kader van de wet AVG zijn wij verplicht om de uitwisseling van persoonsgegevens volgens voorgeschreven richtlijnen uit te voeren.
Voor meer informatie kunt u terecht op de pagina Privacy in de zorg van NCZ.
-
Kan ik zelf bepalen door welke arts ik word geholpen?
Er zijn 3 vaste huisartsen werkzaam in onze praktijk. Indien u een voorkeur heeft voor één van de artsen, kunt u dit melden bij het maken van een afspraak met de assistente. Houdt u er alstublieft wel rekening mee dat u in dat geval soms wat langer moet wachten op een afspraak. In principe is de afspraak dat de arts die met uw gezondheidsklacht bezig is dit ook opvolgt en afmaakt. Voor een nieuwe klacht kunt u terecht bij een van de andere huisartsen.
-
Waarom krijg ik ineens een andere assistente aan de telefoon?
In de zorg is al jaren sprake van een personeelstekort. Helaas hebben wij hier ook mee te maken. Wij maken daarom op verschillende momenten gebruik van de diensten van het HMCC. Hierdoor kan het zijn dat u een assistente aan de telefoon krijgt die u niet direct (her)kent. Doordat wij gebruik maken van deze dienst kunnen wij continuïteit en kwaliteit van zorg bieden.
-
Hoe kom ik aan een medicijnpaspoort?
Dit kunt u bij uw Apotheek aanvragen, zij hebben al uw medicatiegegevens. Ook in het online patiëntenportaal is het mogelijk een medicatie overzicht te downloaden.
-
Kan ik i.v.m. ziekte een doktersverklaring krijgen van mijn huisarts?
Op advies van het KNMG geven wij geen medische verklaring van deze strekking af. Dit negatief advies van de KNMG kunt u zo nodig op de praktijk afhalen of hieronder downloaden.
-
Kan ik voor een rijbewijskeuring bij mijn eigen huisarts terecht?
Wettelijk is het toegestaan dat een keuring door de eigen huisarts wordt gedaan. Toch doen wij geen rijbewijskeuringen voor eigen patiënten. Wij huldigen het standpunt dat uw geschiktheid om aan het snelverkeer deel te nemen het beste bepaald kan worden door een onafhankelijke huisarts.
U kunt voor een rijbewijskeuring in Soest terecht op de Klarinet 39
U kunt hier online of telefonisch een afspraak voor maken: 085-0602626
-
Hoe kan ik een wilsverklaring opstellen?
U kunt uw wensen voor de zorg aan het einde van uw leven op papier zetten. Dit heet een wilsverklaring.
U kunt bijvoorbeeld opschrijven:
- welke behandelingen u nog wel of juist niet wilt
- of u wel of niet gereanimeerd wilt worden bij een hartstilstand
- wie beslissingen mag nemen als u dat zelf niet meer kunt (vertegenwoordiger)
Wanneer u uw wensen op papier heeft gezet adviseren wij u een gesprek te plannen met de huisarts om deze te bespreken. Na het gesprek wordt uw wilsverklaring toegevoegd aan uw dossier
Voor meer informatie en voorbeelden voor het opstellen van een wilsverklaring, kunt u terecht op de pagina Ik wil mijn wensen over zorg en behandeling opschrijven van Thuisarts.nl.
-
Waarom herhaalt de huisarts geen recepten van de specialist waar ik onder behandeling ben?
Zolang u in behandeling bent bij een specialist, maakt de specialist uw recepten, ook de stoprecepten. Ook als uw vorige huisarts het wel voor u herhaalde, herhalen wij deze medicatie niet. Wij zien dit als een belangrijke veiligheidsmaatregel. Wij kunnen namelijk niet controleren of u de juiste medicatie in de juiste dosering en de juiste duur krijgt. Wanneer u niet meer hoeft terug te komen bij de specialist en hij/zij vraagt de huisarts de zorg weer over te nemen, bijvoorbeeld omdat het al langere tijd goed gaat, dan zullen we vanaf dat moment WEL de medicatie herhalen. Dit gebeurt altijd nadat wij een brief van de specialist hebben ontvangen.